InstaMe

Sunday, March 21, 2010

Halimah Jongang



"Jongang jongan jongang...Halimah gigi jongang...."

Dengaq ja lagu tu...
Teringat kisah2 lama...
Hehe...Nasib baik la saya tak hidup di zaman ni...
Kalo tak lagu tu mesti dah tukaq, jadi Nurul jongang....

Ya, betul...
Dulu gigi saya agak mancung sedikit...
Kiranya waktu tu, saya agak tertekan sikit la...
Tambahan pulak masa sekolah rendah, ramai betoi spesis yang mulut laser...
Berterus-terang la katakan....
Macam-macam la yang terpaksa saya tahan dan dengaq...

Budak pompuan jongang dan bertelinga capang...
Wah, ada rima plak....
Dari masa tersebut saya berazam....

"Satu hari nanti aku mesti pakai braces..."

Dan hari ni, saya mampu tersenyum...(eh, silap...tersengih riang....)
Bila gigi dah sama...
Tak dak lagi orang kompelin atao tanya...
Kenapa susah sangat nk tengok saya senyum...
(Serius, memang tak dak, sebab saya asyik tersengih 24 jam...hehe....)

Jadi, nasihat saya untuk adik-adik yang mempunyai nasib seperti saya...
Jangan risao...
Sekarang dengan bantuan teknologi, kita boleh buat apa saja...
Tapi jangan la niat kita menyerong...
Untuk nak cantik semata-mata...
Tapi ianya lebih untuk kesihatan...

Banyak kaedah yang dah tersedia...
Malah sekarang, kalo adik-adik malu...
Ada ja braces yang jenis pakai di dalam...
So, memang xnampak apa pun diluar...
Jadi, tak payahlah sampai merajuk, tak nak pegi sekolah...
Tak nak keluar rumah...
Sebab malu dengan ejekan kawan-kawan...

Mai Kak nak kongsi 1 rahsia...
Tentang peel manusia ni...
Mereka tak akan berpuas hati dengan apa yang kita ada...
Jadi kalo adik-adik nak pikir apa yang orang lain cakap...
Tak akan ada kesudahannya...
Sebab manusia ni memang tak akan berhenti bercakap....

Kalo setakat nak mengumpat, mencaci, memperlekeh...
Tak payah la nak ambik kisah sangat...
Sebab depa memang macam tu...
Tak akan senang bila tengok orang lain lebih daripada depa...

Mungkin gigi adik jongang...
Tapi adik ada banyak lagi kelebihan lain...
Dan depa tak puas hati, jadi depa gunakan kekurangan adik tu...
Untuk melemahkan semangat adik...
Untuk buat adik tak bersyukur dengan kelebihan yang adik ada...
Jadi, tak payahlah risao sangat...
Kakak dulu pun jongang jugak...
Tapi boleh ja hidup macam orang lain...

Tak payahlah nak salahkan cerita tu...
Jangan jadikan semua ni sebagai 1 halangan untuk adik2 mencapai cita2 masing2...

Bagi ibu bapa pulak...
Apalah salahnya berkorban sedikit untuk anak2....
Jika mahu membuat braces di klinik kerajaan...
Bayarannya boleh dibuat secara ansuran...
Zaman saya dahulu, bayarannya hanya RM500 untuk rawatan lengkap...
Jadi, bolehlah menyimpan sedikit duit...
Demi masa depan dan keyakinan diri anak-anak...
Jika ada rezeki lebih, bolehlah membuat rawatan tersebut di klinik swasta...
Pilihan di tangan anda...

Ramai jugak orang tanya...
Sakit tak pakai besi tu...?
Jawapannya memang la sakit...
Makan pun tak berapa puas...
Sebab rasa besi kan...
Tapi tak pa, tak lama pun pakai...
Paling kurang 1 tahun setengah...
Paling lama 5 tahun...
Tapi berbaloi hasilnya...

Bayangkan bila Doktor buka ja besi kat gigi kita tu...
Dan dia pegang cermin kat depan muka kita...
Kita tengok gigi kita balik...
Memang serius, rasa macam nak nangis...
Sangat gembira...
Sangat berbaloi...
Sakit2 yang kita rasa dulu semua hilang...

Jadi adik2,
Jangan sedih2...
Hanya kita sahaja yang tahu macam mana rasanya bergigi jongang ni...
Yang penting, kesihatan dan kebersihan mulut kita kena jaga...
Sebab apa guna gigi cantik tapi penuh plak..?
Apa guna gigi cantik tapi nafas berbau...?
Ye tak...?

Yang penting skarang ni bukan paras rupa...
Tapi apa yang ada di dalam hati kita...
Sebab cantik sekarang ni banyak yang plastik...
Ngeh..ngeh....

No comments: