InstaMe

Saturday, March 20, 2010

Memikat hati mertua



"Ala, apa yang susah....Kedai 24 jam kan banyak....
Mak mertua kan suka bawak p jalan2...."(Ain, 2007)


Hahaha....
Macam nak gelak ja bila ingat ayat tersebut....

Tu la Cik Ain....
Kan saya dah cakap....
Dulu boleh la cakap...
Tapi sekarang....
Ha...baru kalut cari buku resipi...
Nasib baik tak lunyai buku resipi saya dibuatnya....

Mungkin ada yang fed up di luar sana bila saya membicarakan hal ni...
Tapi itulah hakikat yang berlaku....

Mungkin dahulu ayatnya begitu...
Tapi bila dah jumpa jejaka idaman hati...
Baru kalut dibuatnya...
Bila si jantung hati menjamah makanan yang diberikan lalu berkata...

"Sedapnya...mana dapat ni...?"

Takkan nak cakap...

"Ni Ude yang buat...Nanti I suruh dia buatkan lagi...."

atao..

"Ni I beli kat kedai tu ja...bila U rasa nak makan, beli ja la...."

Mesti la nak cakap....

"Ye ker sedap...?Nanti I buatkan untuk U..."

Hah...Baru nak kalut kan....?
Tapi jangan risao...
Saya sedia membantu...
Hehe....

Seperti apa yang berlaku kepada Ain...
Dia secara otomatik telah menjadi pelajar saya...
Bukanlah saya ni nak bangga diri...
Cakap saya pandai sangat masak...
Saya cuma boleh membantu apa yang termampu...
Untuk menolong anda memikat hati Sang Mertua juga Si Jantung Hati....

Lega hati bila ilmu yang dicurahkan berguna untuknya...
Bukannya senang untuk mendapat pujian bakal Mak Mertua....

Di zaman moden ini, ramai yang sudah tidak mempercayai perkara ini...
Banyak juga kata2 yang saya dengar...
Seperti ayat Ain di atas...
Atao pun ayat tak pandai masak pun Mak Mertua sayang (Teh, 2001)....

Mungkin kami mendapat ibu mertua yang 'kurang' moden....
Jadi, memasak, menguruskan rumah tangga adalah kayu pengukur...
Bukannya kecantikan, gaya, atao pun pangkat....
Untuk mengambil hatinya, mestilah melengkapkan diri dengan ilmu2 tersebut...
Lagi pun, tatkala pulang ke rumah mertua...
Takkan mahu tercegat sahaja....
Ataopun bila diminta memasak sesuatu....
Tersengih2 sahaja kerana tak tahu apa nak dibuat....

Apa2 pun...
Saya selalu berkata....
Apa2 yang ditulis di sini adalah pandangan peribadi...
Berdasarkan pengalaman orang-orang biasa seperti kami...
Mungkin ada orang yang tidak bersetuju dengan pendapat saya...
Tetapi itu tidak mengapa...
Kerana perkara seperti ini adalah terlalu subjektif....
Tidak ada jawapan betul atao salah...
Cuma, jawapan kita akan melambangkan personaliti dan pemikiran kita....
Jadi, renung2 kan lah...
Layan gambaq seround...
Hasil air tangan Ain untuk bakal ibu mertua....

Ini nama dia kek carrot almond...dengan cheese topping....

Khas dari Ain untuk bakal Ibu Mertua...

Ini pulak kek choc moist...untuk besdey emi...
Saya yang jadi tukang wat topping ngan conteng2 tu...


Oh ya,
Jika kita mahu menulis sesuatu yang diucapkan oleh orang lain, atao pun nak kopipes...
Jangan lupa letakkan nama orang yang mengucapkan kata2 tersebut...
Ataopun di mana sumber anda mendapatkan kata2 itu...
Itu prinsip penting dalam Chapter 2....
Literature Review....
Jangan main tulis ja...
Nanti kena saman baru tao...
Ngeh ngeh....

2 comments:

ain said...

hohoho...takut woo mak mentua sy..tp dia puji kek sedap..hehe..makasih ya puan udaq sbb ajaq sy bt kek.mak mentua sy kata kat sedara dia,,menantu sy yg sorang ni pandai bt kek..waaa...rs nk gheyau..i reti makan je tau..xreti bt kek.

Nurul said...

takpa. i akan tukarkan u menjadi pembakar kek sejati..haha...kena rajin2 wat...baru bleh mantop...