InstaMe

Monday, March 22, 2010

Saya Suka Ini...

Saya sangat suka bila membaca entri ini...
Tajuknya juga cukup untuk membuat saya berfikir tentang penulisnya...
Bagi saya, beliao adalah sangat merendah diri dan bijak...

Membaca entri tersebut juga membuatkan saya terfikir...
Kita selalu mencemburui orang lain dan kehidupan mereka...
Mengapakah kita tidak boleh bersyukur dengan kehidupan kita sendiri..?

Kita perlu belajar menerima kehidupan kita seadanya...
Dan percaya bahawa apa yang telah ditentukan-Nya adalah yang terbaik buat kita...
Kerana Dialah yang maha mengetahui tentang kehidupan hamba-hambaNya...

Begitu juga dengan saya...
Setiap kali mempunyai masalah dalam persiapan perkahwinan ini...
(yang selalunya membabitkan masalah kewangan...)
Saya selalunya menyalahkan diri sendiri...

"Paseipa aku gatai sangat sambung Master dulu ntah...?
Kalo dah keja kan senang, duit tiap2 bulan masuk ja..."


Itulah yang selalu bermain di fikiran...
Tetapi bila difikirkan kembali...
Semua itu sudah ditentukan untuk saya...
Itulah REZEKI saya...
Saya harus menerima seadanya....
Dan bersyukur kerana bukan mudah untuk sampai ke tahap ini...

Kadang2 saya juga berfikir...
Kenapalah jalan hidup saya ini tidak seperti mereka yang lain...?
Perjalanan kami sangat berbeza...
Tidak seperti mereka yang lain...
Majlisnya dijalankan serentak...
Bernikah, dan terus bersanding...
Ada pula majlis Khatam Quran, Majlis berinai besar, majlis berinai kecil...

Bagi kami,
Bernikah...dan terpaksa menunggu enam bulan untuk disandingkan...
(Sanding adalah ayat - pada hakikatnya, perkara tersebut tidak akan berlaku di dalam keluarga kami...)
Adalah sesuatu yang sangat mustahil bagi orang lain...
Tetapi, demi menghormati adat dan permintaan ibu bapa, kami tabahkan hati...
Mungkin ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya...

Ya, sepanjang 6 bulan ini...
Saya dan Habi cuba menyelami kehidupan masing2....
Belajar bertolak-ansur dengan apa yang kami tidak gemari...
Belajar untuk menerima seadanya diri masing-masing...
Belajar menguruskan rumahtangga bersama2...

Bagi kami...
kenduri yang akan diadakan bulan Jun ini...
Adalah sebagai tanda kesyukuran kami...
Setelah berjaya mengharungi kehidupan sebagai suami isteri...
Juga untuk menunaikan impian perkahwinan kami...
(walao pun sudah layak digelar pengantin basi...)

Saya juga bersyukur...
Kerana mempunyai keluarga yang sangat memahami dan menghormati pendapat kami...
Jadi, apa yang perlu dibuat ketika ini...
Adalah berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk majlis kami nanti...
Di mana setiap perkara akan mendapat sentuhan kami sendiri...
Dengan bantuan ahli keluarga dan rakan2 yang lain...

Tiada pekej untuk pelamin, baju atao hantaran...
Tiada katering untuk majlis makan...
Tiada bunga telur atao bunga pahar yang dibeli....

Semuanya adalah hasil tangan kami sendiri...
Untuk meraikan mereka yang selama ini...
Telah menyokong dan membantu kami...
Untuk mencapai majlis perkahwinan yang kami impikan...
Insya Allah...

2 comments:

c.h.i.p.s.m.o.r.e. said...

hai nurul..

"Paseipa aku gatai sangat sambung Master dulu ntah...?
Kalo dah keja kan senang, duit tiap2 bulan masuk ja..."

Itulah yang selalu bermain di fikiran...
Tetapi bila difikirkan kembali...
Semua itu sudah ditentukan untuk saya...
Itulah REZEKI saya...
Saya harus menerima seadanya....
Dan bersyukur kerana bukan mudah untuk sampai ke tahap ini..

sy suka sgt ngn entri nurul yg nih..
sbb ada kaitan ngn life sy skang..
sy slalu merungut pasai master yg x abes2 lg nih n compare life sy ngn member2 yg dh keje..
dan setiap kali itu juga ler,tunang sy akan bgtau yg sumer yg sy dapat selama nih,dah ditentukan, dan sudah REZEKI utk dpt semua nih..

neway,slmt berkenalan yer nurul..
oopss..lupa..nm sy chique..
sy akan selalu baca blog nurul..
mtk maaf ler sbb sy x der blog..
so sy x dpt jemput nurul visit blog sy..
per pon,slm perkenalan yer..

:)

Nurul said...

Hi chique...
salam perkenalan... :)
semoga apa yang saya tulis kat sini akan dapat kita kongsi sama2...
untuk renungan & panduan dlm hidup kita...

;)