InstaMe

Thursday, April 22, 2010

wanita bekerjaya?

Hi semua,

Aaahh...best gilo pulang ke kampung halaman...
Terasa macam semua masalah hilang...
Tapi terasa sedikit kehilangan...
Kosong sedikit tanpa separuh hati saya itu...
Beliao sedang bertungkus lumus menghabiskan saki baki samplingnya di Tumpat...

Kepala saya agak pening memikirkan persiapan majlis...
Dan juga thesis saya...
Payahnya untuk bermula semula...
Setelah apa yang diusahakan sebelum ini tidak diterima...
Kadang2 terfikir jugak, susahnya untuk menggenggam segulung lagi ijazah...

Itu hanya sebahagian dugaan kami...
Banyak lagi yang kami perlu tempuhi...
Saya juga telah mengambil keputusan untuk berhenti bekerja...
Untuk menumpukan sepenuh perhatian terhadap thesis...
Tetapi bila sudah tidak lagi bekerja....
Apa yang akan saya buat nanti...?

Entah la...
Mungkin seperti gambaran yang selalu diberikan oleh jiran2 saya yang tidak bekerja...
Setiap pagi mengemas rumah...
Menunggu pakcik ikan datang...
Atao pun ke pasar membeli lauk...
Memasak untuk makan tengah hari, makan malam....
Petang2 sempat lagi bersembang bersama rakan2...
Cukup bulan, suami menghulurkan duit untuk belanja...
Alangkah bahagianya hidup mereka...

Berapakah gaji suami mereka...?
Tinggikah pangkatnya...?
Entahlah...saya pun tidak pasti...
Yang pastinya, hidup mereka selesa...
Tanpa perlu memikirkan tentang kerja...

Bertuahnya badan....
Bagi saya, saya bekerja kerana minat...
Juga untuk membantu suami...
Dan juga untuk menampung perbelanjaan diri sendiri...

Segan rasanya meminta2 dari suami...
Jika ingin membeli sesuatu...
Seboleh2nya saya akan menggunakan wang sendiri...
Terutamanya jika barang yang dibeli adalah barangan peribadi...
Tambahan pula bukan murah harga barangan penjagaan diri saya...
Mahunya beratus-ratus untuk 1 set...

Lagi pun, Habi sememangnya diketahui sebagai pelengkap saya...
Kerana dia agak berjimat cermat...
(Agak ker...?Macam sangat jer...haha...)
Jadi kiranya dah diseimbangkan la kan...

Jadi, memang patutlah saya bekerja kan...?
Lagi pun, kadang2 diakui saya ni agak boros....
Bukan agak, bagi Habi, saya adalah sangat boros...
Hehe...

Tapi selalu jugak saya bagi tao beliao...
Saya beli ni bukan untuk saya je...
Untuk beliao jugak..
Sebab saya punya passion lebih kepada barangan rumah...
Seperti pinggan mangkuk, pasu, perabot, cadar....
Sebab itu beliao sangat bosan bila mengikut saya ke IKEA atao Romantika atao kedai Perabot...
Waktu itu memang saya akan bertukar menjadi perempuan gila...

Tapi kadang2 saya juga agak gilakan kasut dan beg tangan...
Koleksi beg tangan saya siap boleh buat sewa lagi...
Koleksi kasut pun macam dah penuh kereta...
Baju pun macam tu...
Alamak, bila saya pikir2, banyak pulak yang saya gila...
Ke memang saya gila shopping...?
Mungkin jugak la kot...
Kalo tak, tak kan lah ayat ni selalu keluaq dari mulut abah setiap kali saya balik dari membeli-belah..

"Hari ni beli supermarket mana pulak..?"

"Kenapa tak beli 1 supermarket ja..?"

Hehehe...
Ampun...
Saya akui, saya AGAK boros...
Oleh itu, sementara saya menjadi penganggur @ suri rumah sepenuh masa ni...
Saya berjanji...
Saya akan mengurangkan tabiat membeli saya itu...
Boleh ker..?
Huhu...
Saya akan berusaha...

Doakan saya kawan-kawan...

No comments: