InstaMe

Wednesday, July 7, 2010

Langkah Bendul..?

****Amaran....entri ini sangat panjang...dan kurang enak dibaca...****


"Ditelan mati emak, diluah mati bapak.."


Ya, itulah situasi saya sekarang...
Sebenarnya saya agak berkecil hati...
Entahlah...
Mungkin emosi saya kurang stabil semenjak kebelakangan ini...
Membuatkan saya lebih sensitif daripada biasa...

Agak serba salah jugak saya untuk menulis entri ini...
Tapi bila difikirkan semula...
Saya rasa lebih baik saya meluahkan semua apa yang terbuku di hati saya...
Kerana selama ini, saya lebih gemar menyimpannya...
Saya bimbang, jika perkara ini semakin dipendam...
Akhirnya nanti akan menjadi semakin besar...

Langkah Bendul...

Ayat ini yang membuatkan saya tersepit...
Antara cita-cita dan kehendak orang tua...

Kisahnya bermula apabila adik saya yang keempat sedang mabuk bercinta...
Kebetulan ketika itu saya baru sahaja mahu menjalinkan hubungan cinta baru setelah 2 tahun mencuba mencari semula kekuatan dari kegagalan cinta pertama...
Adik saya menyuarakan hasratnya untuk bertunang...
Keputusan yang amat mengejutkan...

Kerana bagi saya, beliao terlalu muda...
Usianya baru mencecah 22 tahun...
Terlalu muda untuk meninggalkan kebebasan hidupnya...
Terlalu muda untuk memikul tanggungjawab...
Terlalu muda untuk hidup berdikari...

Ibu dan ayah cuba melengahkan masa...
Dengan alasan saya dan seorang lagi kakak serta abangnya masih belum berkahwin...
Tetapi apakan daya...
Desakan dari keluarga si lelaki akhirnya tidak dapat ditahan lagi...

Dari situ, bermulalah perubahan dalam hidup saya...

Sebagai anak sulung saya yang terpaksa mengalah...
Mengorbankan separuh cita-cita saya untuk memberi peluang kepada adik saya untuk berkahwin...
Bukannya saya tidak mahu berkahwin...
Tapi bukan masanya lagi...
Tambahan pula saya dan Habi masing-masing belum bekerja...
Apalah sangat yang boleh diharapkan dari gaji seorang Pembantu Penyelidik....
(Bukan gaji...itu upah namanya....)

Bukannya saya mahu membangga diri...
Tetapi sememangnya saya tidak pernah membantah kata-kata ibu saya...
Apa sahaja yang disuruh, saya akan turuti...
Sehinggakan apabila disuruh berkahwin, saya masih menuruti kemahuannya...

Saya fikir jika saya menuruti kehendak mereka, saya akan selamat...
Kerana saya percaya, hidup saya akan lebih berkat dengan restu mereka...
Cuma apabila sesuatu yang tak diingini berlaku...
Membuatkan saya berfikir semula...
Berbaloikah semua ini....?

Bukan senang nak handle 1 majlis yang melibatkan 2 personaliti berbeza...
Saya dan adik cukup berbeza...
Melihatkan dari prinsip pun sudah diketahui sejauh mana perbezaannya...
Bagi saya, saya dah dapat majlis impian sewaktu majlis akad nikah...
Jadi, majlis kali ini tentunya lebih kepada ibu dan bapa kami...
Tetapi bagi adik, beliao akan berkahwin sekali sahaja seumur hidup...
Maka semuanya hendak dilakukan...
Jika beliao yang mengeluarkan duit, saya tidak kisah...
Tapi semuanya bergantung jepada ibu dan ayah...
Hati mana yang tidak sakit...

Jika dilihat daripada entri2 saya...
Mana ada bunting atao bunga manggar atao tanda rumah kan..?
Semuanya kerana pada ketika itu saya sudah malas...
Malas untuk memikirkan apa2...
Saya dah uruskan semua...
Dari perihal kad sehinggalah ke door gift sehinggalah ke perihal bilik pengantin, pelamin, dan susun atur meja pengantin...
Maka, saya harapkan adik saya akan menguruskan perkara kecil seperti itu...
Katanya mahu belanja saya bunting, tapi entah...
Tak nampak rupa pun...
Bunga manggar...memang mulanya hajat saya mahu DIY saja...
Kalo tak sempat, beli aja la yang dah siap...
Tapi boleh pulak dia kata...

"Along lupa kot pasai bunga manggar..."

Takkan itu pun saya nak kena fikir kot!

Sungguh saya kecil hati...
Nak tahu apa yang beliao sibukkan...?
Mekap!
Tak habis2 nak cari orang untuk mekap....
Tapi akhirnya, kawannya sendiri yang mekapkan...
Bukannya mak andam pun...
Itu pun sebab saya fire...
Kenapa nak habiskan duit untuk benda2 macam tu...
Abah tak suka la...

Bukan itu sahaja, banyak yang kami rancang tak menjadi...
Kerana mereka...
Dari perihal baju sampailah waktu berarak pengantin...
Dahulu kami pernah bertanya, macam mana dengan baju waktu majlis...?
Nak buat sekali ka...?
Sebab saya tak suka yang sewa2 ni...
Kulit saya sangat sensitif...
Saya tak mao ambik risiko...
Jadi, dia dan suaminya kata ok lah...
Kita buat sekali..
Nanti pegi KL sekali beli kain...
Suruh kami tunggu sampai lepas depa nikah...
Katanya nk pegi KL skali...
Boleh lah cari barang sama2...
So, kami pun tunggulah...
Sampai bulan 3...saya tak beli kain lagi...
Dah la nak tempah...
Memang dah agak cuak dah masa tu...

Tiba2 depa kata...

Kami dah ambik baju sewa...
Deposit dah bayaq...

Saya dan Habi terus diam...
Marahnya dalam hati tak tahulah macam mana...
Geramnya!

Jadi, saya hanya beli kain kat Gulatis Aloq staq...
Nasib baik mak cik buat baju tu sanggup ambik tempahan...
Dan nasib baik baju saya jadi elok...
Kalao tak, memang saya amuk...
Baju Habi pun ditempah 2 minggu sebelum majlis...
Memang kerja gila...

Yang paling saya marah adalah masa hari kenduri....
Saya dah tanya betul2 adik saya, mereka tu bertolak dari Penang pukul brapa...
Adik saya cakap tak tahu...
Abah pulak asyik bertanya nanti nak buat entrance macam mana...
Jadi, saya pun buatlah keputusan...
OK, kita kumpul jam 1.30...
Diaorg dari jalan besar dan famili Habi dari homestay di arah bertentangan....
Nanti jumpa kat tengah2 iaitu kat pagar rumah...
Semua dah setel...waktu tu saya dah bagi tao...
Semua akan siap sedia pada jam 1.30...
Sebab bagi saya masa untuk siapkan bunga manggar...
Dan saya nak solat dulu sebelum mekap...

Tapi apa yang jadi...?
Mereka sampai jam 12.30....!
Kan dah sama setuju untuk sampai jam 1.30...?
Kononnnya mereka dah bertolak awai, tak larat nak berenti dah...
Nak mai gak...
Serius saya naik angin!
Memang tak menghormati majlis orang...!
Padahal kan saya dah cakap kena sampai pukul berapa...
Tapi katanya tak kira la, depa nak bertolak awai jugak...
Salah siapa tu...?

Boleh pulak lepas tu cerita dengan Mak Long saya...
Ooh...depa dah mai awai dah...
Tak larat berenti dah...
Dan Mak Long saya pulak cakap...
Depa tu (saya dan Habi) memang selalu lambat...
Apakah!

Itu baru serba sedikit....
Yang kadang2 membuatkan saya rasa memang tak berbaloi saya berkorban untuk mereka...
(Adik saya dan suami...bukan ibu bapa saya)
Bukannya mereka tahu pun...
Semuanya nak ikut kepala mereka ja...
Bagi saya, bila jadi macam ni, mereka tak belajar langsung tentang tanggungjawab...
Sebab semuanya diuruskan oleh Kakak dan kedua orang tua....

Saya harap adik saya akan membaca entri ini...
Biarlah apa yang dah berlaku itu...
Janji semuanya dah selesai...
Tetapi apa yang saya mahu dia tahu ialah...
Belajar untuk bertanggungjawab...
Jangan nak lepaskan semua kepada orang lain...
Dan berharap orang lain akan selesaikan semuanya....

Saya tak kisah kalao adik saya kawen dulu pun...
Sebab orang lain pun dah ramalkan begitu...
Kerana saya antara yang paling 'huduh' dalam keluarga...
Dah la macam 'tomboi' pulak tu....
Malah ada yang ramalkan saya akan jadi anak dara tua....
Tapi saya buat semua ini untuk menjaga nama ibu bapa saya...
Tak mao nanti orang berkata...
Eh, anak dia yang no 4 kawen dulu...?
Kakak dan abang belum lagi...

Sepatutnya mereka yang nak sangat kawen tu la yang patut pening2...
Ini kami yang tak berapa nak ready plak yang fikirkan semua...
Waktu buat tu saya fikir, saya kakak, jadi saya patut tolong adik saya uruskan...
Tapi alih2 saya plak yang buat semuanya...
Sepatutnya dari awal lagi saya patut biarkan mereka sendiri yang uruskan....
Biarlah mereka yang pening kepala...
Sebab kami dah terpaksa berkawen untuk membolehkan mereka kawen...
Ye tak...?

Kesimpulannya, biar langkah bendul...
Jangan susahkan orang lain...




**************
Ini bukannya untuk menunjukkan saya menyesal berkawen awal...
Cuma nak adik saya tahu...
Apa yang terbuku di hati saya...

2 comments:

~ ms julie ~ said...

tetiba jadi sedey plak bc entri nurul nie..
sy pun bkawin dgn hubby dlangkah oleh adiknya.
sungguh kami kecewa waktu itu. Tapi nak buat mcmmana..keadaan memaksa..kenala redha..sabar ye nurul..Ade hikmah dsebalik semua ini.Allah akan membalas kesabaranmu itu

myruz said...

zohor org penang kui 12.30