InstaMe

Friday, July 9, 2010

Sup Paling Senang di Dunia

Hi semua,

Hari ni hari Sabtu...
Suatu masa dahulu, hari Sabtulah yang paling sibuk dalam hidup saya...

Sebab saya akan bangun pada pukul 5 pagi, kejut Cik Ain...
(Zaman bujang2 dulu...teringat plak kat hosmet aku yang sorang ni...)
Siap2 solat, gosok gigi ja...
Tak payah mandi pun...
Start keta, p Pasar Borong Wakaf Mempelam...
Jumpak abang sayuq, pakcik buah, makcik buah...
Sebut ayat...

"Macam besa.."

Collect barang, bayaq, the terus pecut p Pasar Payang...
Kat sana akan berjumpak pakcik daging, dan kebanyakan pakcik dan makcik di sana...
Boleh kata time tu kebanyakan orang kat pasar payang tu kenai la kami...
Kami akan berpecah ala2 The Amazing Race, setelkan semua pembelian...
Dan balik semula ke kereta...

Pehtu pi breakfast kat McD...
Minum kopi sambil Ain baca paper...

Dah abeh makan, kami pecut p SevenEleven plak..
Beli stok roti....
Lepas deliver barang, kami dengaq carta sinar...
Balik umah, sambung tidoq...
Rasa macam bahagia ja hidup time tu....
Rindunya nak buat macam tu balik...

Haish....
Sekarang pun saya masih teringat lagi waktu kerja dulu...
Terutama sekali time dok kat Chagar Hutang...
Dengan mereka2 yang saya dah anggap macam famili....
Masak sama2....
Makan megi paling sedap dalam dunia...
Skodeng penyu....
Kat situlah saya belajaq makan benda2 pelik...
Dan kat situ jugaklah saya blajaq macam2 resipi....

Bila saya rasa rindu sekarang ni...
Saya akan masak apa yang saya selalu makan kat sana....
Contohnya seperti sup ini...
Yang diberi nama...

Sup ABC...

Senang sangat nak masaknya....
Meh kita tengok bahan2 dulu...

Materials:

1 bungkus set suun dan fuchuk (rendam dahulu)
6 - 7 biji fishball (dibelah 2)
2 biji kentang (potong ikut suka)
1 batang carrot (potong ikut suka)
1 biji bawang merah
1 kiub pati ayam
Sedikit halia
Garam secukup rasa

Methods:

Campurkan semua bahan di dalam periuk dan masak hingga mendidih dan kentang empuk.

Haa...
Senang ja kan...?
Dan rasanya sedap... :)

Tengok gambaq skett...

Sup ABC

Kesimpulan hidangan semalam...


Ok, dah...

No comments: