InstaMe

Thursday, July 1, 2010

Antara Kita...

Bila terbaca post Barnosh kat Fb dia barulah saya perasan...
Dah 6 tahun rupanya....
Cepatnya masa berlalu...

6 tahun lepas pada hari itu...
Saya mendapat panggilan telefon dari Yunie, menyatakan bahawa Barnosh mengalami kecelakaan...
Entah kenapa, saya dapat menerima berita itu....
Seperti saya sudah tahu bahawa perkara itu akan terjadi...
Kerana tiba2 hati saya teringat kepada beliao....

Pada mulanya saya menyangka ia hanyalah kemalangan biasa...
Tetapi setelah diterangkan oleh Yunie, hampir2 saya pengsan mendengar berita keadaan Barnosh pada ketika itu...
Saya terus terduduk, menangis...
Lalu saya menelefon Pon....
Sambil menangis, saya memberitahu tentang hajat saya untuk ke KL melihat Barnosh....
Akhirnya, Saya, Pon, Emon, dan Mard bertekad...
Kami akan ke sana...
Demi Barnosh...

Mard, Pon, dan Emon bertolak dari Penang...
Manakala saya dari Terengganu...
Itulah kali pertama saya ke KL seorang diri...
Demi seorang sahabat....
Yang bernama Barnosh...

Sepanjang perjalanan hati kami tak henti2 berdoa...
Semoga Barnosh selamat....
Yunie pula tidak jemu2 memberitahu perkembangan Barnosh...

Sesampainya kami di KL, kami terus berjumpa Yunie...
Air mata tak tertahan apabila mendengar apa sebenarnya yang berlaku terhadap sahabat kami itu...
Tidak sabar rasanya menunggu hari esok untuk kami melawat Barnosh dan melihat sendiri keadaannya....

Dan, apabila hari itu tiba...
Kami tidak dapat mempercayai apa yang kami lihat...
Sekujur tubuh terbaring, kakinya berbalut....
Tidak dapat bergerak...
Hanya dapat melemparkan senyuman dan kata2...

"Angpa jangan la wat macam aku dah mati...."

Ayat itu akan saya ingat sampai bila2...
Beliao tidak mahu kami menangis di hadapannya....
Pada saat seperti itupun beliao masih lagi mahu melawak...
Bersenda tawa...
Itulah Barnosh...

Setelah tulang belakangnya hampir patah...
Tulang punggungnya retak...
Kedua2 tumit kakinya hancur...
Barnosh dapat bangkit semula...
Dan hari ini, beliao sudah boleh memandu kereta sendiri....
(Manual...bukan auto...)
Malah, sekarang beliao sedang betungkus lumus menyiapkan projek Masternya....

Jadi,
Setiap kali saya terfikir untuk mengalah....
Saya akan mengingatkan diri saya kepada Barnosh....
Betapa gigihnya beliao untuk menyambung hidup...
Bertarung untuk meneruskan kehidupannya...
Jika dibandingkan dengan saya...

Itulah dia, sahabat yang setelah sekian lama menjadi sumber inspirasi kepada saya....
Nak tahu apakah yang terjadi kepadanya...?

Beliao terjatuh dari bumbung bangunan hostelnya...




******************
Semoga beliao akan dapat meneruskan hidup dengan semangatnya yang tak pernah padam....
Dan saya juga sentiasa berdoa agar dia akan berjumpa dengan lelaki yang dapat melindungi dirinya...
Amin...

No comments: