InstaMe

Thursday, July 29, 2010

Roti Jala dengan pengat durian...

Semalam kami berpesta durian kat PGC....
So, tapao 2 bijik bawak balik...
Sebab teringin plak rasanya nak makan pengat durian...
Kalo kat Kedah, nama dia Serawa Durian...

Alang2 dah ada pengat, apa lagi....
Try lagi skali la buat roti jala....

Meh la kita tengok resipi...
Kali ini siap ada gambaq proses pembuatan lagi...

Roti Jala

Materials:

8 sudu tepung gandum
Sebiji telur
5 sudu santan pekat
Garam secukup rasa
Air mengikut kepekatan yang diingini

Methods:

1. Campurkan kesemua bahan dan blender sehingga tepung tidak lagi berketul2.
2. Panaskan kuali dan kiraikan roti menggunakan acuannya.
3. Tunggu sehinnga garing dan lipat


Serawa Durian

Materials:
6 -7 biji durian
2 cawan air
Santan dari sebijik kelapa
Gula pasir secukup rasa
1 susu besar gula merah
Sedikit biji sagu (Jika suka)
Sedikit garam (Untuk menaikkan rasa lemak santan)

Methods:
1. Carik2 kan durian dan rebus dengan air sehingga isinya tanggal dari biji.
2. Tambahkan santan dan biji sagu.
3. Perasakan dengan gula dan garam.
4. Tunggu sehingga mendidih dan pekat.


Ha...tengok gambaq plak...
Ini prosesnya...


Kiraikan roti dengan acuan...

Tunggu sampai garing dan hujung2nya terangkat sedikit...

Bersedia untuk melipat...

Tada...lipatlah ikut bentuk yang diingini...


Inilah hasilnya...

Roti jala cicah serawa durian...

Serawa durian...


Saya agak bermasalah bila orang tanya berapa banyak nak letak...
Jadi, resipi saya selalunya nampak macam sangat basic...
Sebab tak dak exact amount...
Banyak yang saya tulis ikut suka...
Sebab saya selalunya memasak tak ikut resipi sangat....
Cuma ikut gerak hati dan tekak...
Resipi yang saya tengok selalunya untuk rujukan bahan dan ratio saja...
Jadi jangan tanya saya, berapa banyak sepatutnya kena letak...
Sebab saya memang akan jawab...

Ikut suka...

Macam yang selalu saya cakap,

Tepuk dada, tanyalah selera...

Masak ikut gerak hati je...
Macam pak cik Michael Smith...
Hehehe...


********************
Kali ni ikut petua Nur plak...
Saya dah cairkan sikit adunannya...
Betoi la, lagi senang nak kirai...
Dan cantik walaopun ada yang tak berapa nk cantik...
Nak wat cemana, tangan tak berapa nak terer lagi kirai ni...
Kena la banyak prektis lagi...
Hihi...

No comments: