InstaMe

Wednesday, August 18, 2010

Baju kurung cotton...

Dulu orang kata saya tomboi...
Sebab saya tak suka pakai baju kurung...

Dulu orang kata saya sombong...
Sebab saya tak suka senyum...
Sampai orang kata bertuah la kalo sapa yang dapat tengok saya senyum...

Dulu saya pernah beranggapan bahawa peraturan yang dibuat manusia adalah untuk dilanggar...
Bukan untuk dituruti...

Dulu kalao saya nak cakap apa2 kat orang, saya akan cakap ja...
Tak payah nak fikir pun perasaan orang tu...

Itu dulu...
Tapi manusia boleh berubah...
Sama ada berubah untuk menjadi lebih baik....
Atao lebih buruk....
Pilihannya terletak di tangan kita sendiri....

Sempena dengan bulan puasa ni jugak, saya nak bercakap tentang perubahan...
Tentunya perubahan yang menjurus ke arah kebaikan la kan...?
Sebab sebaik2nya bulan yang baik ini kita isikan dengan perkara2 yang baik2 ja...

Jadi, setelah lama kelamaan, saya pun bosan dengan diri sendiri...
Bosan dengan perangai saya...
Maka saya pun mula berubah...
Dan menjadi saya yang hari ni...

Sekarang ni saya rasa lebih tenang...
Malah kadang2 terlampao tenang...
Sampai orang tegur, saya ni tak dak perasaan ke...?
Bukan begitulah, saya cuma malas nak marah2...
Bak kata Mard, dah tua2 ni, tak baik marah2...
Ye tak..?
Hehe...

Bila dah tua ni, rasa macam sakit hati plak tengok budak2 muda langgaq peraturan suka2 hati depa ja...
Baru la nak sedaq, kenapa peraturan2 tersebut dibuat....

Dan la ni, bila nak cakap apa2, saya akan berfikir dulu...
Sebab banyak hati yang perlu dijaga...
Dan bak kata orang tua2...

"Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa..."

Secara ringkasnya, saya dah belajar...
I've learned my lesson...
Sekarang ni, saya lebih suka diam dan bercakap apa yang perlu saja...
Huhu...

Tapi bab2 senyum ni yang saya suka...
Dulu bukan apa yang saya malas nak senyum...
Sebab gigi kami tak cantik la...
Tapi la ni, selepas bukak braces, mesti ramai yang nyampah tengok saya macam kerang busuk...
Ya la, gigi mahai, kena la tunjuk...
Huhuhu...Jangan sampai riak dah la...

Yang paling saya suka adalah tentang baju kurung...
Kalao dulu saya rimas pakai baju kurung...
Bukan apa, sebab kain dia tu...
Macam licin2 skett....
Peh tu lembut2...
Bila kena tiup angin skett dan meliuk2...
Buat saya rasa rimas...
Geli pun ada...

Tapi sekarang tak lagi...
Semenjak kemunculan semula kain Cotton di pasaran, saya rasa macam nak pakai baju kurung ja pi mana2...
(Ceh, melebih2 plak..huhu...)
Sebab ia sangatlah selesa...
Dan bila pakai kain cotton ni, bak kata Mard rasa macam innocent ja...(Hehehe...)
Rasa macam muda ja...
Ye tak Semardiah...?

Itulah perubahan yang saya rasa agak besar pada diri saya...
Dulu seseorang pernah meminta saya berubah...
Tetapi saya kata saya tak mahu jadi hipokrit...
Dan saya mengharapkan beliao bersabar kerana saya tahu saya akan berubah...
Tapi biarlah dengan kehendak saya sendiri...
Bukan kerana orang lain...
Malangnya, beliao tiada lagi di sisi saya bila saya dah berubah...

Jadi, betul yang manusia itu boleh berubah...
Bagi saya, biarlah perubahan itu datang dari hati...
Kerana InsyaAllah, jika hati kita redha dan ikhlas, perubahan itu akan berterusan...
Bukannya hanya..

"Hangat2 taik ayam..."

Jadi,
Sempena bulan baik ni, marilah kita sama2 berhijrah ke arah yang lebih baik...
Fighting...!



*****************
Nak makan apa ye bukak posa nanti...?

No comments: