InstaMe

Tuesday, January 11, 2011

Mari membakar...

Salam semua,

Hari ni nak cakap pasai membakar la...
Bukan membakar rumah atao benda2 lain ye...
Tapi membakar tepung...
Hehe...

Best jugak bakaq tepung ni sebenaqnya...
Sebab hasilnya sangat memuaskan...
Dan pelbagai makan sedap dapat dihasilkan dengan menggunakan tepung sebagai bahan asas ni...
Sebab tu saya suka membakar tepung ni...
Ia bagaikan 1 eksperimen jugak...

Kadang2 terasa jugak bile tengok citer Bones tu...
Dia cakap definisi bagi orang yang 'gila' adalah...

"Melakukan sesuatu yang sama berulang-ulang kali, mengharapkan keputusan yang berbeza..."

Sebab itulah yang selalu saya akan buat...
Buat benda yang sama berulang2...
Tapi yang lainnya cuma saya akan modified skett benda2 tu...
Untuk tengok apa akan jadi...

Jadi Habi yang selalunya menjadi mangsa...
Sebab bukan semua eksperimen akan berjaya...
Kadang2 kena tahan ja makan...
Macam kek bantut ka...
Cookies keras macam batu ka...
Macam2 lagi la...
Nasib baik beliao penyabar orangnya...
Cuma laser ja la...
Haha...

Tapi bila dah banyak kali sangat buat, ada jugak hasilnya...
Sebab saya dah melalui pelbagai jenis halangan dan masalah...
Jadi, saya tao la kalao kek tu jadi macam ni, nak letak apa bagi ok balik...
Ataopun bila takdak penimbang, saya dah tao nak guna apa untuk sukat...
yang penting asasnya kita kena faham dulu...
Itulah gunanya asyik tengok Pak Cik Maikel Smith tiap2 hari...
Woha! (Keretamayat, 2010)

Oh ya, ada kawan saya tanya, kenapa cheese tart dia bila bakaq cheesenya hagus, tapi pastrinya belum masak...
Inilah triknya...
Sebelum kita nak bakar inti tart, kita kena bakaq dulu pastri dia...
Selalunya bakaq dalam 8 hingga 10 minit ja...
proses ni dinamakan 'blind bake'...

Apakah itu 'blind bake'..?

"Blind bake means to bake a pie crust without a filling. There are several techniques used to ensure that the pie crust holds it shape when baked empty. Pie weights can be placed in the shell to keep it from puffing. The shell can be lined with foil and dried beans or peas. Pricking the crust with a fork before baking also helps the crust keep its shape."

Sumber


Buat macam ni dulu, kemudian masukkan dalam oven...

Untuk eksperimen semalam, saya buat ini...

Blueberry cheese tart

Menggunakan resipi dari sini:

Rinnchan.fotopages

Lepas tu buat ini pulak....

Choc Chip Cookies ala Femes Emes...

Untuk bekalan adik ipar bawak balik kepada mertua...
Tapi yang peliknya, waktu saya buat dengan Bedat hari tu tak jadi biskut ni...
Sebab saya suruh dia pecahkan telur dalam campuran yang tengah saya mix...
Alih2 dia pecahkan dalam tepung...
Memang la tak jadi...
Haha...
Bedat, bedat...

Resipi choc chip cookies tu saya ambik dari sini:

Choc chip

Terima kasih kepada mereka yang sudi berkongsi resipi ini...

Kiranya tak kisahlah resipi apa kita pakai, yang penting kita kena faham apa sebabnya kita gunakan bahan tersebut...
Apa peranan setiap bahan di dalam sesuatu adunan tu...
Kenapa semua tu perlu ikut ratio yang diberikan...
Barulah senang untuk kita tahu dan faham apa yang kita buat...
Betul tak...?

Ish...
Kalao dah dasar budak sains tu, sains jugak la...
Kan...?

2 comments:

Meey@ said...

hi nurul!thanks to drop by my blog.
sorry for late reply.sgt2 bizi lately.meeya tak dpt lg veil n tudung..=( rasa nk lompat2 bila nurul kata ur wedding veil pun colour biru mcm meeya punya!hihi.how to contact u nurul?boleh bg e-mail x?

Nurul said...

okess..i akan upload my tudung n veil punya pic nnt... :D
if anything just email me at:

abz_junior@yahoo.com