InstaMe

Tuesday, January 10, 2012

Mari Membuat Bunga dari Felt

Salam semua,

Apa kabaq...?
Lama dah rasanya tak update kan..?
Bila Habi dah balik sini,maka banyak la aktivitinya...
Jadi ruang masa untuk menulis makin terbatas...
Hehe...
Maafkan saya ye...

Hari tu dah janji kan nak bagi tutorial buat bunga daripada felt...
Jadi, hari ni kena la tunaikan janji... :D

Tanpa melengahkan masa, jom kita tengok step by step macam mana nak buat bunga dari felt ni...
Mula2 kita kenalah ada kain felt ni...
Kalao nk beli, online store pun dah banyak...
Kalao nak cari, kat kdeai yang jual barang2 pengantin pun ada...
Kadang2 kat kedai alat tulis pun ada jugak...
Jadi boleh pilih la ikut keselesaan anda...

Lepas dah ada kain, mula2 kita kena lipatkan ikut saiz yang anda suka...
Macam yang saya buat ni saiznya lebih kurang 3cm...
Lipatkan dua macam gambaq di bawah dan jahitkan hujungnya...
Ada setengah blog yang tunjuk suruh potong kecik2 dulu...
Tapi bagi saya, saya lagi senang jahitkan panjang dulu macam ni...


Pastu baru saya potongkan ikut saiz yang saya nak...


Kemudian, alihkan @ pusingkan kain yang dijahit tadi ke dalam....
Dan jadi macam ni...


Daripada situ, kita lipatkan lagi sekali...
Lipatkan yang atas ke bawah sampai jadi macam ni...


Pastu, ambik la benang dan jarum...
Jelujurkan macam ni...
Seeloknya kita buatkan jelujur tu rapat2 dan seragam...
Nanti kedutnya akan lebih cantik..


Bila dah sampai hujung...
Tarikkan benang yang kita jelujur tu ketat2 sampai terbentuk bulatan macam gambaq selepas ni...


Ha..dah jadi bulat macam ni...
Matikan benang...


Untuk buatkan bahagian tengah, kita boleh gunakan butang2 macam ni...
Saya panggil butang m'n'm...
Hehehe...
Kadang2 tengok macam nak makan ja...


Bolehlah gamkan tengah2 bunga kita tadi...


Kalao nak buat 2 lapisan, kita boleh ulang langkah di atas tadi, tapi kecikkan saiz kain...
Kemudian susunkan dan letak la butang tu...


Sebenaqnya senang ja nak buat ni...
Kalao kita nak buat butang, kita cuma perlu gam saja semua bahagian...
Tapi kalao kita nak buat bunga, kita bolehlah gunakan dawai, masukkan ke dalam lubang dia bawah butang, lipatkan dan tarik dawai tu di antara semua lapisan melalui lubang kat tengah2...

Ha...
Dah siap kan...?
Senang ja...
Jadi, silalah cuba.. :D

Untuk tutorial penuh bagi bunga telur, nanti saya akan buat tutorial asing...
Sebab gambaq banyak dah hilang...
Tiba2 laptop crash...
Sebab saya 'ter'mandikan ia dengan toner muka saya...
Huhuhu...
Sedih2...

2 comments:

Eillafasya said...

senang je nak buat rupenya..
terima kasih sbb share ilmu...

Nurul said...

Sama2... :D
Alhamdulillah, bermanfaat jugak ilmu yg di share di sini... :)