InstaMe

Sunday, December 13, 2009

Apalah Sangat RM300 tu....

Hmm....
Kenapalah harga mas kawen RM300 tu terlalu digembar-gemburkan...?
Tak paham jugak...
Padahal bagi saya, yang penting adalah mas kawen atao mahar...
Bukannya hantaran...

Jika kita boleh bermerah mata, mengikat perut untuk mengumpul berpuluh-puluh ribu untuk membayar duit hantaran, apalah sangat jika perlu membayar RM300 untuk mas kawen...

"Pemberian mahar suami sebagai lambang kesungguhan suami terhadap isteri.
Selain itu ianya mencerminkan kasih sayang dan kesediaan suami hidup bersama isteri serta sanggup berkorban demi kesejahteraan rumah tangga dan keluarga. Ia juga merupakan penghormatan seorang suami terhadap isteri...."


Jadi apalah salahnya membayar RM300 tersebut kan...?
Tapi yang bestnya, bagi orang-orang di negeri Kedah...
Mas kawen anda, anda yang tentukan sendiri...
Hehe...

Tapi janganlah ambil nombor-nombor yang berbelit2 dan menyusahkan suami anda menyebutnya ketika lafaz nikah....

Contohnya seperti...

"Aku terima nikahnya Nurul Huda binti zakaria dengan mas kahwinnya dua ribu dua ratus lapan puluh empat ringgit tunai..."

Nasib baiklah Incik Habi sangat hebat...
Semua orang pun terpegun mendengar lafaz yang penuh yakin dan berkarisma daripadanya...
Hehe...

Selalunya pengantin perempuan akan menggunakan wang mas kawen tersebut untuk membeli barang kemas...

Tapi bila ditanya ibu....
Saya dengan yakinnya menjawab...

"Nak beli oven yang paling canggih...."

Peh tu kena marah....
Kenapa...?

Jangan salahkan saya jika saya tidak berminat dengan barang kemas....
Mungkin bagi mereka itu adalah 1 pelaburan....
Tapi bagi saya, oven itu 1 lagi pelaburan yang lebih menguntungkan...
Bayangkan jika dengan oven comel saya itu, saya dapat mengumpul RMXXX dengan hasil jualan kuih...
Apatah lagi jika saya memiliki oven besar yang canggih, sudah tentulah pendapatannya akan berlipat kali ganda....
Nampak macam mata duitan pulak ye...

Saya bukan kerja gomen yang setiap bulan gaji masuk tepat pada masanya...
Saya dan Habi cuma pelajar Masters yang mengharap duit projek untuk sesuap nasik setiap bulan...
Itu pun kalao Bendahari kami rajin untuk megeluarkannya tepat pada masanya....
Jadi, kenalah fikir macam mana nak dapatkan duit lebih...




*************
Mesti ada orang tanya,
Kalao dah takdak duit, kenapa gatai gak nak kawen...?
Nak tao kenapa...?
Nanti lah akan diceritakan di entri yang akan datang...
Itu pun kalao rajin...

No comments: