InstaMe

Wednesday, January 6, 2010

Sambal Belacan...?

Alang-alang postkan resipi gulai tadi, apa kata post skali la kapel yang paling sesuai dengan gulai...iatu:

Sambal belacan

Mesti ada orang tanya...
Ele...resipi sambal belacan pun nak post ka...?
Sedap sangat ke sambal belacan dia tu...?
Nasihat saya, tanda pangkah ada kat atas...
Kelik ja la... =p

Sebab resipi dia pendek ja...
So boleh la membebel dulu....

My mom reads my blog regularly....
(Oh, sweet kan bila mak sendiri adalah peminat kita....hehe.. =p)
Tapi yang tak bestnya, besa la...
Mak saya kan cikgu...
Jadi kalao ada apa2 yang dia tak berkenan, terus dia akan teguq...
Maknanya sebelum saya mempublishkan setiap post, banyak benda yang perlu difikirkan...

Misalnya, setiap resipi yang dipaparkan di sini...
Adalah asalnya daripada beliao...
Yang telah di modified kan oleh saya sendiri...
Jadi kredit mestilah diberikan kepada beliao...
Ye tak...?

Kadang2 ada jugak yang tanya...

"Ang ni kerja masak ja ka...?"

Saya selalu jawab, ya la...

"Kalao tak masak, cemana nak makan...?"

Memasak adalah perkara rutin di rumah...
Setiap hari selepas pulang dari kerja
(Yang tak tentu habis pukul berapa...)
Saya akan terus ke dapur...
Berjuang....

Malah, sebelum kawen lagi memang itu rutin harian saya...
Apatah lagi selepas kawen...
Habi selalu cakap...

"Apa guna kawen kalao hari-hari kena makan kat kedai...?"

Betullah katanya...
Lagi pun, nak memikat hati suami, mestilah bermula dari perutnya....
(Bila perut dah kenyang, senang la nak ajak shopping..)
Semua itu tidak ada masalah bagi saya...

Mama dah menunjukkan contoh sedari kami kecil lagi...
Walaopun mama bekerja, beliao akan pastikan setiap makanan yang terhidang di atas meja adalah hasil air tangannya sendiri...
Jarang-jarang sekali kami sekeluarga makan di kedai...
Biarlah hanya makan ikan goreng dan cabai patah, nikmatnya lebih terasa jika kita memasaknya sendiri dan makan bersama-sama di rumah....

Jika ada orang memuji masakan saya...
Saya akan katakan ianya berkat ajaran mama....
(Bodek la tu...)
Ayat yang selalu digunakan:

"Tengok la anak sapa..."


Mesti mama tengah kebang kempis hidungnya sekarang...
Hehe...

Jadi, buat yang sudah, baru, atao akan berkawen...
Belajarlah memasak...
Jangan ajar suami makan di luar kerana di luar itu lebih banyak godaannya...
Chewwah....

OK, back to the recipe..

Materials:

7 biji cili besaq
3 biji cili padi (read: Cabai melaka) - ikut suka, kalo tak suka pedas, jangan letak
1/2 inci belacan
Garam dan gula secukup rasa
Air limao nipis secukup rasa

Methods:

1. Campurkan semua bahan dan tumbuk dengan lesung batu
(boleh masukkan cili sedikit demi sedikit untuk mengelakkan limpahan air...)
2. Masukkan ke dalam bekas dan perah air limao nipis
3. Hidangkan


Masa untuk gambaq....
Ini adalah tool penting di dapur saya...
Lesung batu...
Hehe...







Sampaikanlah ilmu yang bermanfaat, biar pun 1 ayat...
Kira kongsi resipi sambal belacan pun ok la ye...
Hehe...

No comments: