InstaMe

Sunday, October 31, 2010

Monsoon tiba lagi..

Hujan...
Sudah tiga hari membasahi bumi...
Tiba2 penyakit malas pun mula menyerang...
Maklumlah, bila dah hujan ni, tentulah suhu pun menurun...
Sejukk...

Hehehe...
Alasan semata2 ja tu...
Sebab tiba2 macam malas pula nak kemaskini blog ni...
Lagipun sekarang ni rasanya penyakit saya dah semakin menjadi2...
Tambah2 lepas dah kahwin ni...
Sindrom OCD (Obsessive-Compulsive Disorder) semakin kronik rasanya...
Bila di rumah saja, ada la benda yang nak dibuat...
Jadi, masa saya banyak dihabiskan untuk mengemas rumah...

Lepas makan ja terus nak angkat semua pinggan mangkuk masuk dalam sinki...
Terus basuh periuk, pinggan mangkuk, mop lantai, cuci dapur...
Mungkin kerana saya rasa macam apa yang saya buat akan diperhatikan...
(Padahal bukannya selalu pun ada orang datang melawat rumah kami :p...)
Jadi, semua benda di dalam rumah mesti dalam keadaan 'tip-top'...
Habi pun malas dah nak layan...
Sebab kalau dia silap letak barang, memang saya akan membebel..
Takpun buat muka...

Saya akan rasa sangat stress bila tengok orang alihkan barang-barang yang saya dah susun...
Sebab saya bukan saja2 susun barang-barang tu sebegitu rupa...
Ada jarak tersendiri di antara setiap barang...
Dan barang-barang saya akan disusun mengikut kategori...
Ada yang disusun ikut warna, ikut tinggi, ikut saiz, dan kalau majalah, ikut bulan...

Malah saya akan ambil masa yang lama berbanding orang lain untuk menyidai dan melipat kain baju...
Kerana baju saya yang disidai akan disusun ikut urutan...
Dimulakan dengan baju tidur, kemudian baju tangan pendek, diikuti dengan baju tangan panjang, kemudian seluar, dan seterusnya baju kurung atau cadar dan sarung bantal...
Kalau lipat baju pula, saya akan pastikan semua saiz lipatan baju adalah sama...
Dan sudut serta cara baju2 tersebut disusun...
Semua akan disusun mengikut kategori yang sama seperti cara saya menyidai baju...
kalau semasa melipat saya dapati saiznya tidak sama, saya akan melipat semula baju tersebut sehingga mendapat saiz yang betul...
Selalunya saya akan ambil masa lebih kurang 2 jam hanya untuk melipat baju...

Begitu juga dengan susunan duit di dalam dompet saya...
Saya akan meletakkan duit bermula dari nilai paling besar sehingga ke nilai paling kecil...
Saya juga pastikan muka Agung akan berada di sebelah kanan...
Bila Habi kadang2 salah masuk duit, dia dah tahu apa akibatnya...
Jadi, dia dah tahu macam mana nak susunkan duit dalam dompet saya...
Malah kadang2 saya pula tolong susunkan duit dalam dompetnya...Hehehe...

Macam tu juga bila tulis blog...
Sebelum publish, saya akan periksa semuanya...
Dari huruf besar dan kecil, noktah, kurungan...
Semua saya akan 'double check'...
Titik mestilah ada tiga semuanya...
Kalau ada yang kurang, saya akan tambah...
Kiranya sebelum betul2 puas hati, selalunya saya akan periksa sekurang-kurangnya 3 kali...
Penat juga bila fikirkan...

Pernah juga saya cuba untuk buat 'tak heran' mengenai perkara ini...
Tetapi tak boleh...
Saya akan rasa sesuatu yang kurang, malah bila perkara itu sangat besar saya akan rasa seperti 'sakit' di dalam hati...
Mungkinkah ada cara untuk mengatasi masalah saya ini...
Saya pun tak pasti...

Kadang2 bila difikirkan kembali, obsesi ini mungkin juga akan memakan diri jika saya tidak bijak mengawalnya...
Kerana saya pernah menonton satu cerita seperti ini di TV...
Takut juga apabila memikirkan akibatnya...


Bukan senang nak 'maintain' begini...huhu...




***************************
Jadi, bagaimanakah cara untuk saya mengatasi obsesi ini...?
Entahlah....
Saya masih mencuba...

No comments: