InstaMe

Tuesday, December 14, 2010

Mari Menghias Rumah..

Salam semua,

Alhamdulillah, semalam ada 1 benda lagi yang berjaya di setelkan...
InsyaAllah, harap2 taun depan saya akan dapat menyarung sekali lagi jubah konvo...
Amin...

Hari nak tunjukkan 1 lagi demo la...
Kali ni demo untuk membuat bantal kecil...
Ala yang selalu kita letak kat sofa atao kerusi tu...
Ada orang panggil benda ni throw pillow...

Kalao hari tu saya buatkan kat Mama Meh yang plain saja...
Kali saya gunakan hasil kerja tangan sendiri...
Hari tu balik Kedah akhirnya jumpak balik peti harta karun saya...
Tak ingat dah itu yang projek taun bila...
Alang2 dah siap, saya cantumkan ja la...
Ada gak hasilnya...

Kali ni saya nak tunjukkan macam mana cantum bantal yang dah siap di sulam dan sulam pangkah (baca: cross stitch)
Mula2 kita ambik la projek yang dah siap sebelum ni...
Ukur kat bantai yang kita nak sarungkan nanti...

Ni hasil cross stitch...

Ni pulak sulam biasa...

Kemudian kita potongkan kain untuk bahagian belakangnya...
Tapi kain ni kena lebih panjang dari saiz asal...
Sebab nanti kita kena jait lipatan pada hujung kain tu...
Kiranya kain yang dipotong tu kena bahagi 2 pulak...
Kiranya 1 lapisan atas dan 1 lapisan atas...
Nanti dia akan bertindih antara 2 keping...

Lipatkan hujungnya dan jait...

Lepas dan siap jait lipatan kat hujung kedua2 kain...
Cantumkan ja dengan kain sulam tersebut...
Dan siap...
Senang kan...?

Cantumkan...kena check betoi2 mana depan dan blakang...Jangan salah cantum...Hihi...

Hasilnya...

Bertambah lagi bantai kecik ni...

Inilah 'alat mainan' (baca:toy) baru saya...
Hehe...
Comel ja kan...?
Boleh angkut ke mana saja...


Ok, selalu saya asyik cakap pasai benda dalam umah ja kan...?
Kali ni nak tunjuk projek Habi pulak...
Hiasan untuk bahagian luaq rumah...
Jom tengok apa yang dia buat...

Pokok pudina hasil rembatan dari umah BFF...

Daisy, jugak dari rumah BFF...

Pokok Vanilla, hasil rembatan di MAHA...

Pokok Daun Kari, hasil rembatan dari umah Mama Abah...

Pokok Stevia, hasil rembatan dari MAHA...

Pokok Kuchai yang hampir mati di tangan saya...Hihi...

Dalam akuarium pun nak tanam pokok jugak...kangkung yang berjaya tipu Bedat kata kami bela tuntung dalam akuarium ni...Haha...

Bercucuk tanam ni memang saya takkan buat la...
Sebab saya macam takdak bakat langsung dalam perkara ni...
Sampai jaga pokok kaktus pun boleh mati...
Jaga pokok lain tak tao jadi apa kan...
Hehe...

Inilah yang dikatakan perkongsian pintar...
Saya bertugas jaga bahagian dalam rumah...
Habi pulak kat luaq...
OK la tu kan...?

Sebelum balik, nak share gambaq anak2 kami...


Comel tak...?
Yang besaq tu nama dia Omok...
Yang kecik Endek...

No comments: