InstaMe

Tuesday, August 16, 2011

MMMbop...

Salam semua,

Wah..tajuk memang xbleh blah kan..?
Hehehe...

Sebenaqnya tadi waktu nk tolong Sir Habi cari bahan utk kelas muzik beliao, tiba2 terjumpak dengan trio ni...




Adoyai, memang mengimbao kenanganlah...
Saya memang pernah jadi kipas susah mati mereka ni suatu masa dahulu...
Siap pernah bercadang nak tubuhkan band macam depa lagi dengan adik-beradik lain...
Malangnya mama dan abah kami tak berapa sporting bab2 muzik ni...
Bagi depa, nak main muzik boleh, tapi ada batas2nya...
Bukan semua alat muzik boleh dimainkan...

Antara lagu kegemaran saya ialah ini...




Memang best la...
Hafal lagunya, carik kod...
Main dengan keyboard...
Nyanyi sampai suara serak...

Tapi lama2 hilang macam tu ja minat terhadap depa...
Mungkin sebab komitmen yang lain pulak menyusul kot...
Maka perkara2 yang rasa macam tak penting ni diabaikan...

Saya mula kenal muzik masa umur saya 5 tahun...
Waktu tu lagu kegemaran saya ialah Secret oleh Madonna...
Banyak dipengaruhi oleh pakcik2 dan makcik2 dan mama sendiri...
Almaklumlah, saya merupakan cucu sulung dalam keluarga...
Saya membesar bersama Madonna, Bee Gees, Beatles, Nirvana, dan lagu2 Instrumental Jepun...

Bila masuk sekolah, mama mula belikan saya alat muzik...
Waktu tu saya ingat lagi...
Saya main pianica...
Rupanya macam ini lebih kurang...




Mula2 tu saya ada yang pendek saja...
Setiap petang balik, prektis lagu baru...
Dengaq ja lagu, kemudian cari not...
Pehtu siap kena perform depan pakcik2 dan makcik2 yang mai umah...
Bila dah pandai skett dapatlah yang panjang...
Memang rasa sangat2 bertuah la time tu...
Selain tu, kat sekolah saya jugak diberi peluang untuk main alat muzik lain...
Seperti keyboard dan Xylofon...

Bila masuk sekolah menengah, saya ambik aliran muzik...
Untuk teruskan minat saya dalam bidang ni...
Pernah jugak ada cita2 nak jadi cekgu muzik...
Tapi semua pun macam tak setuju ja...
Sebab semua pun nak suruh ambik sains...
Sebab tu la jadi Marine Biologist... :p

Waktu sekolah menengah la yang paling best...
Kami belajaq main macam2 jenis alat muzik...
Dari rekorder ke keyboard kepada gamelan kepada caklempong...
Saya jugak jadi pemain gamelan sekolah...
Main untuk fuction2 formal...
Memang best la...

Bila dah habis sekolah, sambung pulak kat matrik...
Jadi pemain gamelan jugak...
Tapi bila masuk uni, dah semakin slow...
Sebab takdak geng...
Jadi saya pilih untuk fokus kepada piano...
Memandangkan kat umah memang ada keyboard untuk prektis...
Lepas tu hidup jadi makin sibuk...
Maka sampai sekarang saya masih dok dalam gred 2...

Teringat pulak 1 hari tu waktu kat dalam kelas piano...
Ada sorang budak umur 4 tahun...

Budak comel: sis, what gred are u now...?
Saya: (dalam hati: spekang seh budak ni..) I'm in gred 2..How 'bout you...?
Budak comel: I'm in Gred 3...After this I can take my exam and move to gred 4...
Saya: Wow, well done...(senyum)

Alamak, malunya...
Huhuhu....
Waktu tu kalao tak silap umur saya dah 22 tahun...
Jadi, nanti bila saya dah ada anak, saya akan hantaq beliao ke kelas muzik secepat mungkin...
Tak mao la nanti dia malu macam saya...

Oh ya,
Berbalik kepada kisah Hanson tadi...
Saya mengenali mereka sewaktu mereka masih begini...



Sehingga kini saya masih mengagumi mereka...
Tambahan pula mereka semakin hot macam ni....



Antara bait2 lirik yang saya suka dalam lagu MMMbop tu...

"You have so many relationships in this life...
Only one or two will last...
You go through all the pain and strive...
Then you turn your back and they're gone so fast...
They're gone so fast...

So hold on to the ones who really care...
Cause in the end they will be the only ones there...
When you get old and start losing your hair...
Can you tell me who is still care...?
Can you tell me who is still care...?"



Sangat mendalam maksudnya...
Tapi disampaikan dalam cara yang lebih rileks...

Apa2 pun, saya sangat suka muzik...
Dan saya amat menghargai seni...
Bagi saya, mereka yang genius adalah insan seni...
Sebab seni ini terlalu subjektif...
Tiada sempadan...

Saya berharap saya pun boleh jadi genius seperti mereka...
Walopun lagu yang pernah saya cipta masih ada dalam buku karangan...
Tak abeh pun lagi...
Huhuhu...

No comments: