InstaMe

Thursday, September 29, 2011

Cerita Rayaku...(Dah basi...)

Salam semua,

Kita rehat dulu la dari cerita kawen Ain...
kali ni saya nak cerita tentang raya saya taun ni...
(Haha..dh lepas sebulan baru nak cerita ye.. :p)

Taun ni merupakan taun pertama saya beraya kat Johor...
Kali ni kami beraya kat kampung Sir Habi kat Muo...

Nama pun pertama kali kan...
Banyak plak memori yang tercipta raya taun ni...
Antara yang paling saya tak boleh lupa ialah saya lupa letak garam dalam kuah lodeh...
Dah la masakan tersebut dah diagihkan kepada orang2 kampung untuk ngunjung petang raya tu...
Memang malu tu takyah nak cakap la..
Memang semua orang pun gelakkan saya...
Entah macam mana bleh lupa pun tak tao...
Tambah2 pulak puasa, maka memang xtao la bahawa kuah lodeh tersebut xrasa apa...
Hehehe....

Esoknya pulak saya nak kena masak ketupat palas...
Almaklumlah orang belah selatan ni jarang yang pernah makan...
Malah ada yang tak pernah tengok pun daun palas tu...
Nasib baik saya dah prepare bawak daun palas dari Kedah...
Memang bersemangat la nak masak ketupat tersebut...
Nak dijadikan cerita, saya tak tao pulak beras tu beras pulut susu...
Maka sukatlah santan macam besa...
Last2 ketupat tu lembik la jadinya...
Adoi, sampai dua kali saya buat...
Yang kali kedua tu pun agak lembik, tapi better skett dari yang mula2 tu la..
Habi pun heran sebab selama dok buat ketupat ni xpernah pulak jadi macam tu...
Ada yang cakap...

"Malu lagi tu ketupat tu, maklumlah ni kan tempat lain...dia xberapa nak jadi la tu..."

Hehehe...
Gelak jer la...
Dalam hati memang malu jugak la...
Nasib baik la boleh makan jugak...

Pengalaman beraya kat Johor adalah sesuatu yang sangat berbeza bagi saya...
Kalao kat umah Mama, selalunya kemeriahan terasa bila orang datang rumah...
Kiranya time raya memang tempat saya kat dapuq ja la...
Tapi kemeriahan kat Johor pulak ialah pergi beraya ke rumah orang...
Ditambah pulak dengan aktiviti marhaban, memang satu pengalaman baru bagi saya...

OK la...
Jom kita layan gambaq plak la...
Kemeriahan raya di Johor...
Hehehe...


Ketupat nasik..Yey, saya dah pandai anyam daun kelapa tu...Walopun masih lagi amatur... :p

Tukang rebus ketupat...

Bawang-bawangan...Macam nak kenduri kan..?


Bestnya tengok ketupat yang dah masak bergantungan macam ni...



Rendang daging hasil ayaq tangan saya dan Sir Habi...

Petang raya pertama...Main dengan gagak..Padahal takut..hehe...

Berjalan2 di raya kedua...

Malamnya sempat lagi bakaq lomang...


Muka sengal raya ketiga...

Rumah pertama yang dikujungi raya ke3...

Esoknya, mengejar itik untuk dijadikan rendang...nyam nyam...

Gambaq famili takdak dalam kamera saya...
Huhu...

Jadi layan gambaq sengal kami je la ye...
Ini ja pun gambaq descent yang ada..
yang len memang xsenonoh...
Tak sesuai untuk tontonan umum...
Hihihi...

No comments: