InstaMe

Wednesday, October 5, 2011

Kari Telur...

Salam semua,

Hari ni jom kita try buat rempah sendiri plak...
Tak tahan plak bila tengok Bal Anerson dalam Spice Goddess tu masak...
Tiba2 rasa nak try sangat2 resipi ni...
Padahal sebelum ni saya tak minat sangat show dia...
Sebab saya bukan jenis yang suka rempah ratus ni...
Tapi tak tao pulak kenapa rasa macam nak sangat ja try...

Jadi terus la pi kedai rempah beli semua benda2 tu...
Dua kali gak la pi sebab lupa nak beli apa...
Dah la tulis dalam English...
Jenuh nak ingat nak translate balik...
Seb baik uncle kedai tu tere...
Hehehe...

Dalam resipi ni bahan2 ja saya ikut..
Tapi part masak tu saya ubah skett...
Wat cara macam saya selalu masak kari...
Kalao nak tengok resipi asal, sila kelik sini...

Jadi, jom la tengok hasil eksperimen kali ni...

Kari telur - Versi Bal Anerson

Materials:
6 biji telur - Saya guna 3 ja

Garam secukup rasa

*Resipi untuk campuran Tandoori Masala
2 tbsp Spanish paprika - Saya guna paprika besa saja

Methods:
1. Tumiskan bahan2 yang ditumbuk. Tambahkan serbuk kunyit dan masak sehingga naik bau. Sementara itu, bancuhkan campuran tandoori masala dengan sedikit air.
2. Masukkan bancuhan tandoori masala dan masak sampai rempah masak atao pecah minyak.
3. Masukkan tomato yang dipotong dan tunggu sehingga tomato lembut. Jika mahu boleh jugak hancurkan tomato tersebut.
4. Masukkan air dan tunggu sehingga mendidih
5. Perlahankan api. Dalam mangkuk, bancuhkan yogurt bersama tepung dan masukkan ke dalam kuah tersebut. kacao sebati.
6. Perasakan kuah kari dengan garam.
7. Pecahkan telur ke dalam kuah kari. Seelok2nya tunggu sebentar sehingga telur masak sebelum dikacao. Jika tidak, nanti telur akan pecah dan jadi tak cantik. Nak makan pun tak best. Boleh jugak gunakan telur yang dah direbus macam dalam resipi asal. kesimpulannya, ikut suka anda. :D
8. Biarkan kari kita mereneh sekejap untuk bagi tepung dan telur masak. Lepas tu bolehlah angkat dan hidangkan.

Layan gambaq plak ye...



Tumiskan bahan2 tumbuk bersama dengan serbuk kunyit

 

Masukkan tomato bila rempah dah pecah minyak...



Gaulkan tepung bersama yogurt...


Yey, dah siap...


Rasanya pun sedap..

First time buat kari guna rempah sendiri...
Hehe...

Tapi agak masam sebab time ni saya guna 140ml yogurt...
Sebab tu kat dalam resipi saya kurangkan banyak gilo...
Dalam resipi asal suruh guna 245g...
May be sebab dia guna yogurt buatan sendiri, lain kot rasanya...
Nasib baik saya tak ikut...
Kalao x, mungkin xbleh makan dah kari ni...

Jadi, selalu kalao kita dapat resipi, stadi dulu...
Kalao rasa agak2 macam tak munasabah, kita modified saja ikut citarasa kita...
Tapi ni untuk lauk2 macam ni ja, jangan buat untuk resipi kek plak...
Nanti ada yang jadi tepung balik...

Jangan takut untuk mencuba atao buat salah...
Sebab kalao kita tak buat salah, kita takkan belajaq...
Betoi tak...?

Ok la..
Tu ja untuk kali ni...
Silalah cuba resipi ni ye...
Nanti saya nak try guna tandoori masala tu untuk masak benda lain plak...

Daa~



No comments: